Flyg, Ikaros, flyg flyg!



Idag fick jag Fröken att gråta.

Vi hade veckans textsamtal på förmiddagen. Det går ut på att sex personer (+ en lärare) bildar en läsgrupp och ger kritik på varandras texter. Den här veckan gick skrivuppgiften ut på att återskapa en grekisk myt i ny tappning. Jag valde den om Daidalos och hans son Ikaros, ni vet, grabben med vingarna av vax som flög för nära solen och därför störtade ner i havet och dog. Ingen upplyftande solskenhistoria direkt (höhöhö...).Min nytappning handlade om en far och en son som ska fly undan kriget. De vandrar genom bergen för att finna Friheten på andra sidan, men attans - på mållinjen trampar sonen på en mina och drömmen om frihet går om intet.

Allas texter blir upplästa innan det är dags för kritiken. Redan under uppläsningen satt Fröken och snörvlade, drog med fingrarna under fransraderna, torkade förrymda tårar med sjalen hon bar över axlarna.
Sen fick alla i läsgruppen säga sitt och de hade faktiskt inget dåligt att säga alls, bara bra grejer. Fröken nickade instämmande till det som togs upp och passade på att skärpa till sig lite under tiden. Men sen var det hennes tur att komma med synpunkter, och då kom tårarna igen.

Det här var kritiken jag fick på tre sidor dialog:
ta bort en överflödig mening på två ställen.
ta bort ett "som" i en mening.
byt ut ordet "jobbigast" mot typ "svårast".
Inget som sved direkt. Honungsorden som folk kletade in mig med skulle ändå ha dämpat alla eventuella sting.
Dessutom, trots att jag inte hade med en enda scenanvisning så hade jag ändå nått fram till mina läsare. Mäktigt!

Jag e på jäklarns bra humör, laddad för social samvaro. Så lägligt då att det just ikväll ska bli klassfest hos wonderbara Sara. Najs! Sen imorgon, blir det hem till Linkan och alla mina väntande NOA NOA kläder från Tradera...och så ja, familjen då förstås! Men det är imorgon det.

Idag fick jag i alla fall Fröken att gråta, och jag, jag är jättestolt!
(ps, men man får nog passa sig lite *sniff sniff*...luktar det inte lite bränt vax här..?ds)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0